OHJE: Sairastuminen vuosiloman aikana

11.7.2016

Uutta tärkeää tietoa vuosiloman aikana sairastumisesta

Hallitus viime syksynä muutti vuosilomalakia niin,  että  uuden lain mukaan loman aikana sairastunut tai muuten työkyvyttömäksi tullut työntekijä menettää pahimmillaan 6 lomapäivää ns. omavastuupäivinä.  Aikoinaan omavastuupäiviä oli 7 päivää minkä EU-tuomioistuin kumosi laittomana. Viimeiset kaksi kesää on menty niin ettei omavastuupäiviä ole.

Nyt tilanne näyttää omavastuupäivien osalta toiselta. SAK:ssa on juuri selvitetty vuosiloman aikana sairastumista EU-tuomioistuimen tuomioiden valossa. Kolmessa tuomiossa on lähdetty siitä, että kaikki ansaitut lomapäivät pitää suojata työkyvyttömyyden varalta. Ennakkopäätöksissä työntekijät saivat pitää ansaitsemansa 30 kalenteripäivän, 22 työpäivän ja 38,5 työpäivän mittaiset vuosilomat sairastumisesta huolimatta. Tämä tarkoittaa sitä, että vuosilomalain säännös omavastuupäivistä ei ole EU-oikeuden mukainen.

Koska vuosilomalaki on maassamme voimassa eikä EU-oikeutta työpaikoilla niin hyvin tunneta, on mahdollista, että työnantajat soveltavat suoraviivaisesti lakia ja lyhentävät loman aikana työkyvyttömäksi tulleiden lomaa enimmillään kuuden päivän omavastuuajalla. On tärkeää, että työntekijät ja heidän luottamushenkilönsä tietävät tämän ja reagoivat asiaan.

Jos työnantaja vähentää omavastuupäiviä edessä olevista lomista, ilmoittakaa niistä allekirjoittaneelle niin kerään tapaukset ylös ja käymme tapaukset läpi ja teemme tarpeelliset jatkotoimet.

Lopuksi muistutan vielä, että kaikissa lomaan liittyvissä työkyvyttömyystilanteissa työntekijän tulee pyytää työnantajalta loman siirtoa nimenomaisesti, pelkkä lääkärintodistus ei riitä! Kun sairastut tai tulet muuten työkyvyttömäksi ennen lomaa, loman alussa tai loman aikana, pyydä työnantajaa siirtämään työkyvyttömyyden alle jäävät lomapäivät. Tee pyyntö todistettavasti, joko kirjallisesti tai vähintään niin, että toinen työntekijä tai luottamusmies on läsnä, kun esität pyynnön.

t: Janne

JANNE NAUKKARINEN