Teollisuusliitto aloittaa järjestölliset toimet hallitusta vastaan

28.8.2018

Teollisuusliitto aloittaa järjestölliset toimet hallitusta vastaan

Teollisuusliitto on päättänyt mittavista järjestöllisistä toimista pääministeri Juha Sipilän(kesk.) hallitusta vastaan. Vaiheittain etenevät toimet aloitetaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Teollisuusliiton hallitus päätti toimista perjantain kokouksessaan.

Teollisuusliitto vaatii maan hallitusta luopumaan mielivaltaa työpaikoilla lisäävän irtisanomislain valmistelusta välittömästi. Mikäli hallitus luopuu aikeistaan tämän esityksen suhteen ja sitoutuu siihen, ettei tuo enää uusia työelämää kurjistavia esityksiä eduskunnalle, Teollisuusliitto on valmis harkitsemaan uudelleen painostustoimistaan luopumista.

Teollisuusliiton hallitus käsitteli asiaa liiton keskuslakkotoimikunnan esityksen pohjalta. Hallitus oli yksimielinen siitä, että ammattiliittojen poliittiselle painostukselle maan hallitusta vastaan ei nyt ole vaihtoehtoa.

Sipilän hallituksen syntilista työelämän heikennyksissä on synkeän pitkä. Työntekijöitä on kuritettu työsuhdeturvaan, koulutukseen ja työttömyysturvaan kohdistuvilla leikkauksilla.

Viimeisimmistä toimista niin sanottu Aktiivimalli ykkönen on ollut melkoinen rimanalitus. Aktiivimalli kakkonen puolestaan näyttäisi vain pahentavan työttömien tilannetta. Kehysriihessä hallitus innostui leikkimään taikuria ja tempaisi hatustaan kaksi täysin epätoivoista esitystä – ilman minkäänlaista etukäteisvalmistelua.

Esitys alle 30-vuotiaiden aseman heikentämisestä sentään ymmärrettiin vetää pois, mutta alle 20 henkeä työllistäviä yrityksiä koskeva pöyristyttävä esitys on yhä valmistelussa, vaikka sen tehoon uskovia asiantuntijoita ei Suomesta juuri löydy.