Metsäteollisuus hakee rajuja 20 prosentin leikkauksia työehtoihin

27.11.2019

Metsäteollisuus haluaa kurittaa työntekijöitä lähes 20 prosentin leikkauksilla

Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimusneuvottelut eivät Teollisuusliiton mukaan ole kaatuneet ajanpuutteeseen tai ammattiliiton haluttomuuteen. Syynä ovat liiton mukaan työnantajapuolen täysin kohtuuttomat vaatimukset, jotka alentaisivat työntekijöiden tulotasoa lähes 20 prosentilla, yksilötasolla pahimmillaan tätäkin enemmän.

– Metsäteollisuus ilmoittaa olevansa huolissaan alan globaalista kilpailukyvystä. Vaatiiko alan globaali kilpailukyky tosiaan tällaisia jäätäviä alennuksia suomalaisen palkansaajan ansiotasoon, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kysyy.

Metsäteollisuus on tuonut syksyn neuvottelupöytään vaatimuksia, jotka on otettu pöyristyneinä vastaan palkansaajapuolella. Mekaanisessa metsäteollisuudessa on esitetty muun muassa palvelusvuosikorvauksen poistamista, sairausajan palkan leikkausta ja työajan lyhennyskorvauksen puolittamista. Leikkauksia tulisi myös arkipyhäkorvauksiin, jos työnantaja saisi tahtonsa läpi sinällään jo pienipalkkaisten puualan ammattilaisten kohdalla.

Teollisuusliitto ja Metsäteollisuus ovat neuvotelleet mekaanisen metsän sopimuksesta hyvin tiiviisti. Metsäteollisuuden väitteet Teollisuusliiton neuvotteluhaluttomuudesta lähinnä hymyilyttävät.

– Olemme hakeneet ratkaisuja tes-neuvotteluissamme 15 eri neuvottelussa yli 60 tunnin ajan. Luulisi, että hitaammatkin työnantajapamput olisivat ehtineet tuossa ajassa antaa meidän esityksiimme jonkinlaista vastakaikua. Näin ei valitettavasti ole tapahtunut. Lieneekö syynä se, että Etelärannan mahtiliitto Teknologiateollisuus ei ole antanut Metsäteollisuuden neuvottelijoille lupaa tai tallimääräystä tähän, Teollisuusliiton puutuotesektorin johtaja Jyrki Alapartanen ihmettelee.

Työnantajapuoli toi neuvottelupöytään monen muun työnantajaliiton tavoin myös vaatimuksensa työajan 24 tunnin pidennyksen jatkamisesta.

Metsäteollisuuden alalle julistama työsulku koetaan Teollisuusliitossa lähinnä kostotoimeksi aiemmista täysin laillisista työtaisteluista. Teollisuusliitto ilmoitti sunnuntaina kolmen päivän lakoista kymmenellä toimialallaan 9. – 11. joulukuuta. Mekaanisesta metsäteollisuudesta lakon piirissä on mm. sahoja sekä vaneri- ja liimapuutehtaita.

Valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala on kutsunut lakon osapuolet luokseen siten, että torstaina on vuorossa Teollisuusliiton kemian sektori, perjantaina teknologiasektori ja lauantaina mekaaninen metsäteollisuus.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072