Lakko alkaa suunnitellusti mekaanisen metsäteollisuuden toimipaikoilla

23.1.2020

Teollisuusliiton ja Metsäteollisuus ry:n sovittelu mekaanisen metsäteollisuuden uudesta työehtosopimuksesta on päättynyt torstaipäivältä 23.1. Sovittelu jatkuu tiistaina 28.1, joten

Kahden viikon lakko ja tukilakko mekaanisessa metsäteollisuudessa alkavat 27.1., ylityökielto on edelleen voimassa

Teollisuusliitto on käynyt työehtoneuvotteluja koko viime syksyn. Vaikka muutamalle liiton sopimusalalle on saatu solmittua uusi työehtosopimus, ei monella muulla alalla olla edelleenkään päästy neuvottelutulokseen, joka olisi liiton jäsenille hyväksyttävissä.

Teollisuusliitto on 12.1. julistanut ylityökiellon sekä lakon ja tukilakon valikoiduille sopimusaloille ja kohdeyrityksiin.

1. Ylityökielto koskee alla lueteltuja sopimusaloja 13.1.–9.2.2020.

• kumiteollisuus
  • öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuus
  • kemian perusteollisuus
  • lasikeraaminen teollisuus
  • muovituoteteollisuus ja kemian tuoteteollisuus
  • mekaaninen metsäteollisuus

2. 27.1. alkava lakko koskettaa valittuja toimipaikkoja mekaanisessa metsäteollisuudessa. Listan lakkotoimipaikoista löydät täältä. => Punkaharjun Metsä Wood ja Paunonen kuuluvat lakon piiriin.

3. Tukilakko koskee mekaanisen metsäteollisuuden lakkotoimipaikoissa työskenteleviä muiden yritysten työntekijöitä teknologiateollisuuden sopimusalalla. => Quant Service on tukilakossa

Mekaanisen metsäteollisuuden lakko ja tukilakko koskevat aikavälillä maanantai 27.1.2020 kello 00.00 ja sunnuntai 9.2.2020 kello 23.59 alkavia työvuoroja.

Lakon ja tukilakon piirissä ovat kaikki työpaikalla sovellettavan työehtosopimuksen mukaiset työt ja lakko koskee kaikkia töitä katsomatta työntekijän tehtävää tai sitä, onko henkilö liiton jäsen vai ei.

Huom! Lakko koskee toimipaikkalistalla mainittuja yhtiöitä apu-/rinnakkaistoimimineen, konsernirakenteineen ja toimipaikkoineen. Työtaistelutoimet koskevat myös muiden yritysten palveluksessa olevia työntekijöitä, jotka työskentelevät yrityksissä edellä mainittujen työehtosopimusten soveltamisalan mukaisissa tehtävissä, esimerkiksi vuokratyöntekijöinä.

Lisätietoa Pääluottamusmieheltä