Tämä saa nyt riittää!

25.9.2018

Irtisanomissuojan heikentäminen johtaisi työnantajien mielivallan lisääntymiseen

Mistä on kyse?

Nykyinen hallitus on osoittanut useaan otteeseen, ettei työntekijän asia ole sen asia. Niinä kertoina, kun hallitus ei ole lohkonut suoraan ansioista, se on nipistänyt vanhemmille, sairaille ja työttömille rakennetuista tukijärjestelmistä.

Hallitus on myös monesti halunnut heikentää sopimusten tuomaa turvaa. Ansioksi ei voi laskea kiky-sopimuksen aikana tehtyjä lupausten pettämistäkään.

Miksi juuri nyt?

Kun vielä huonosti tehdyn aktiivimallin jälkiä siivotaan, hallitus tuo pöytään uutta heikennystä. Jos laki menee läpi, alle 20 hengen yrityksissä työskentelevien työpaikka ei ole enää turvassa. Irtisanomisen perusteena saattaa olla, ettet sovi joukkoon. Ja kuka tahansa meistä voi olla se joukkoon sopimaton, koska se ei perustu faktoihin vaan mielivaltaisesti yrityksen omistajan mielipiteeseen.

Miksi minun pitäisi huolestua?

Kukaan ei ole turvassa. Seuraavaksi laki saattaa koskea muitakin kuin pieniä yrityksiä. Kuka uskaltaa enää nostaa työpaikan epäkohtia esille, jos seurauksena voi olla irtisanominen?

Entä se työllisyystavoite?

Hallituksen perustelu työllisyyden parantamisesta ontuu. Tähän mennessä sekä Palkansaajien tutkimuslaitos että Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ovat tulleet tulokseen, että irtisanomissuojan heikentämisen vaikutukset jäävät parhaimmillaankin pieniksi.

Mitä seuravaksi?

Tämä saa nyt riittää! Tältä hallitukselta ei tarvitse ottaa enää yhtään heikennystä vastaan.

Näin toimit

Ole hereillä

Tieto on valttia. Tutustu hallituksen ehdotukseen huonontaa irtisanomisturvaa. Silloin sinun on myös helpompi perustella tutuille ja työkavereille, miksi me vastustamme hallituksen toimia juuri nyt.

Täältä saat tietoa hallituksen ehdotuksesta:

"Totta on mutta todistakaa" - Pärstäkerroinpotkuja tapahtuu koko ajan
Hallituksen esitys antaa työnantajalle yksinoikeuden päättää, milloin luottamus työntekijään horjuu
Hallitus jättäisi irtisanomisperusteiden täsmällisen määrittelyn tuomioistuimille - SAK:n lakimies: epäselvä tilanne lisäisi mielivaltaisia irtisanomisia.
SAK ja sen liitot eivät hyväksy jäsentensä työsuhdeturvan heikentämistä – Kysymyksiä ja vastauksia järjestöllisistä toimista
Irtisanomisten helpottamisen järjettömyys − Heikentäisi hyvinvointia, työllisyysvaikutukset epäselviä
Hallitus suunnittelee pärstäkerrointa pienten työpaikkojen irtisanomisperusteeksi

Ole aktiivinen

Ammattiliitot ovat päättäneet erilaisin keinoin osoittaa mieltä hallitusta vastaan. Ota yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen ja keskustele, voisitteko te tehdä jotain.

Poliittinen lakko on laillinen toimenpide, jolla kansalaiset voivat vaikuttaa demokraattiseen päätöksentekoon myös vaalien välillä. Lakon lisäksi on olemassa myös muita keinoja osoittaa mieltään. Jokainen voi valita itselleen sopivan.

Kerro mielipiteesi myös sosiaalisessa mediassa tunnisteella #viimeinenniitti.