Teollisuusliitto lisää painostustoimiaan – työnantajalla ei tunnu olevan neuvotteluhalua

8.11.2019

neuvotteluhalua

Tulosta Jaa

LiittoTes-neuvottelutTyötaisteluUutiset 8.11.2019

Jaa artikkeli:

Teollisuusliitto lisää painostustoimiaan meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Liiton hallitus päätti perjantaina jatkaa meneillään olevaa ylityökieltoa siten, että ylityökielto on voimassa 24.11. kello 24.00 saakka.

Teollisuusliitto julisti jo aiemmin Teollisuusliiton teknologiateollisuuden, pelti- ja teollisuuseristysalan sekä malmikaivosten sopimusaloja sekä puolustusministeriön työpaikkoja koskevan ylityökiellon kahdeksi viikoksi.

Ylityökieltoa siis jatketaan nyt reilulla viikolla näillä aloilla ja lisäksi mukaan tulee myös teknisen huollon ja kunnossapidon sopimusala.

Ylityökiellon piirissä on noin sata tuhatta työntekijää. Ylityökielto ei koske hätätyötä eikä töitä, jotka ovat välttämättömiä hengen ja terveyden turvaamisen kannalta.

Teollisuusliiton neuvottelut työnantajia edustavan Teknologiateollisuuden kanssa ovat sujuneet hyvin takkuilevasti. Erityisongelmia neuvottelupöytään on tuonut työnantajaleirin poukkoileva ja epälooginen neuvottelutapa.

– Joudumme valitettavasti koventamaan otteitamme, kun Teknologiateollisuudella ei tunnun löytyvän todellisia neuvotteluhaluja – ei ainakaan sellaisia, joilla rakennettaisiin uusi sopimus. Tämä antaa tietenkin kovin ikävän kuvan työnantajien neuvottelukyvyistä ja -haluista, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Hän pitää työnantajin nihkeyttä kummallisena myös sen takia, että Teknologiateollisuuskin veisaa vähän väliä valitusvirttä, jossa teollisuudellemme povataan jos jonkinlaisia vaikeuksia. Tähän kuvaan sopisi paremmin rakentava eikä repivä tyyli.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072