Metsä Group syrjii työntekijöitään vastoin omia säännöksiään

20.12.2019

– Tietävätkö Metsäliiton 104 000 metsänomistajaa, miten yhtiön johto piiloutuu etujärjestönsä taakse ja eriarvoistaa työntekijänsä, vaikka yhtiön eettiset periaatteet kieltävät syrjinnän, Punkaharjun Puutyöntekijöiden hallitus kysyy 17.12.2019 julkisuuteen lähettämässään tiedotteessa.

Mekaanisessa metsäteollisuudessa ja sen myötä Punkaharjun tehtaillakin työehtosopimusneuvottelujen vauhdittamiseksi järjestetyn työntekijäpuolen kolmen päivän (9.-11.12) lakon jälkeen työnantaja julisti etujärjestönsä suulla mekaaniseen metsäteollisuuteen kuusi päivää (12.-18.12) kestävän työsulun.

Työsulku kohdistettiin ainoastaan Teollisuusliiton jäseniin. Metsä Groupilla on yhtiönä tarkat säännökset syrjinnästä, mutta kun se piiloutuu etujärjestönsä taakse säännöksiä ei nähtävästi enää ole.

Lisäksi yhtiö kielsi Teollisuusliiton jäseniltä työterveyshuollon käytön työsulun aikana, jolla se ammattiosaston hallituksen arvion mukaan osoitti syrjivänsä tiettyjä työntekijöitään suoraan.

Ammattiosaston hallitus muistuttaa, että metsäteollisuuden yrityksillä on erilaiset asiakkaat, tuotteet ja sijainnit. Työtaistelutoimet tulevat väistämättä vaikuttamaan asiakassuhteisiin. Riski asiakkaiden menettämisestä kasvaa, koska tilauksia ei voida heille toimittaa. Sillä puolestaan on kielteiset seuraukset osuuskunnan omistajajäsenten puukauppaan. Kilpailijat sitä vastoin voivat samaan aikaan tehdä tuotteitaan ulkomailla, mitä Metsä Wood ei voi tehdä. Yhtiön pitäisi tietää kilpailutilanne, mutta kilpailijat taitavat vetää sitä nyt kölin alta.

Työnantajan kovin vastustus kohdistuu kilpailukykysopimuksen (kikyn) poistamiseen työehtosopimuksesta. Kyse on siis siitä, että työnantajien mielestä työntekijöiden pitäisi jatkaa edelleen 24 tunnin ilmaisen työn tekemistä vuosittain. Ammattiosaston hallituksen mielestä talkootyöt on tehty ja on aika palata normaaleihin työaikoihin. Samalla pitää muistaa, että eri sosiaalimaksuja siirrettiin työnantajilta työntekijöiden maksettavaksi miljardikaupalla kikystä sovittaessa. Nämä suuret summat tulevat edelleen jäämään työnantajan eduksi. Toisaalta jos työajanpidennys on niin tärkeä työnantajalle, niin miksi sitä ei ole toteutettu tänä vuonna ollenkaan, ja miksi se toteutui edellisenä kahtena vuotena ainoastaan yhden työvuoron verran ja silloinkin vain Metsä Woodin toisella tehtaalla.

Työnantajapuoli ajaa työehtosopimusneuvotteluissa suuria palkallisia heikennyksiä. Teollisuusliiton laskelmien mukaan kyse olisi jopa 20 prosentin vuosiansion laskusta. Lisäksi työnantajat esittävät työehtosopimuksen teksteihin heikennyksiä.

Työnantajapuoli haluaa puuttua myös työntekijöiden järjestäytymiseen, koska heidän yksi tavoitteensa on jäsenmaksuperinnän lopettaminen. Tällä ei ammattiosaston hallituksen käsityksen mukaan ole erityistä kustannusvaikutusta, mutta se osoittaa työnantajien halun puuttua työntekijöiden järjestäytymisasteeseen ja sitä kautta yleissitovuuteen.

Esitetyt heikennykset koskisivat etenkin Punkaharjun tehtaiden työntekijöitä täysimääräisenä, mitä ammattiosasto ei voi hyväksyä. Teollisuuden palkat eivät ole sillä tasolla, että tarvetta palkanalennuksille olisi. Todellisuudessa moni työntekijä painii viikoittain sen ongelman kanssa, miten rahat riittävät ruokaan ja laskuihin. Yhtiöiden tulokset, viime vuosina jaetut osingot ja johdon nousevat bonukset kertokoot omaa kieltään siitä onko tarvetta työntekijöiden ammattitaidon halpuuttamiselle olemassa.

Työnantajajärjestö Metsäteollisuus ry odottaa tiedotteessaan Teollisuusliitolta vastuun kantamista ja sitä, että Teollisuusliitto aloittaisi aidot neuvottelut työehtosopimuksesta. Vastuun kantamista? Mekaanisen metsäteollisuuden palkankorotukset ovat viimeisen kymmenen vuoden ajan olleet todella maltilliset kilpailijamaihin verrattuna. Lisäksi työntekijät ovat lahjoittaneet työnantajalle 24
ilmaista työtuntia viimeisen kolmen vuoden ajan, ja työnantajamaksuja on siirretty työntekijöiden maksettavaksi.
– Eivätkö liitto ja työntekijät ole näin kantaneet vastuuta kilpailukyvystä, ammattiosaston hallitus kysyy.

Osuuskunnan jäsenten on hyvä tiedostaa, että työntekijät eivät tälläkään kertaa ole se ahne osapuoli. Ratkaisuja sopimuksen syntymiselle on haettu aidosti.
– Hyväksyykö omistajataho sen, miten yhtiön johto etujärjestönsä kautta syrjii työntekijöitään, vaikka yhtiön säännöt sen kieltävät. Yhtiön johdon on mielestämme hyvä muistaa, että osuuskunnan omistajajäsenten joukossa on myös työntekijöitä, ja että omistajajäsenten jälkeläisiä ja sukulaisia työskentelee Metsä Groupin eri tuotantolaitoksilla, Punkaharjun Puutyöntekijöiden ammattiosaston hallitus muistuttaa.

Punkaharjun Puutyöntekijät ry hallitus